Ghid pentru incepatori in alegerea cauciucurilor pentru automodele!

Alegerea pneurilor potrivite pentru suprafața pistei de concurs este cheia pentru o configuratie câștigătoare. Anvelopele influențează direct modul în care vehiculul dumneavoastră va accelera, frana, vira și tot ce tine de manevrabilitatea masinii pe pista. Există o gamă largă de anvelope cu profilul benzii de rulare diferit pentru a satisface fiecare pilot de curse sau Basher.

Anvelopele sunt cheia pentru o configuratie câștigătoare.
Care insertii,cauciucuri sau compus de cauciuc sunt perfecti pentru suprafata de rulare? Aceasta intrebare poate fi extrem de dificila chiar si pentru un pilot profesionist de RC. Acest articol va incerca sa va ajute sa decideti care sunt cele mai bune cauciucuri pentru nevoile dumneavoastra.



COMPUSI
Producătorii oferă cauciucuri din diferiți compuși. În general, compușii sunt identificati ca fiind impartiti in urmatoarele categorii: moale, mediu sau tare (soft,medium,hard). Anvelopele moi sunt frecvent utilizate pentru tracțiune, mai mult sau dacă suprafața pistei este batatorita.
Cauciucurile mai moi se vor consuma mai repede decat cauciucurile confectionate dintr-un compus mai tare. Este important sa va amintiti acest lucru daca cursele tin pe toata durata zilei.
Un lucru extrem de important de tinut minte este faptul ca puteti mari unghiul de virare al masinii, daca veti folosi un compus mai moale de cauciuc in fata.



Insertii
Insertiile in lumea automodelismului sunt ca si aerul in cauciucurile masinilor reale.Cele mai multe dintre insertii sunt modelate pentru a potrivi perfect in forma interioară a carcasei anvelopei.
Un insert mai tare previne deformarea cauciucului pe viraje puternice si in accelerare si face vehiculul mai stabil.
Insertia trebuie sa potriveasca perfect in interiorul cauciucului. Un truc bun, folosit de piloti este sa inveleasca cu banda izolatoare interiorul cauciucului pentru a preveni balonarea cauciucului.
Insertia influenteaza foarte mult modul in care cauciucurile absorb denivelarile de pe pista si imperfectiunile acesteia.




Profilul benzii de rulare, Forward Bite si Side Bite
Pini mici, medii sau mari, pini patrati sau rotunzi… pini in V, alegerea este a ta!

O regulă generală pe care nu trebuie sa o uiti este ca pe masura ce suprafata pistei este mai tare, cu atat pinii cauciucurilor trebuie sa fie mai mici.

Cel mai bun mod de a ști ce funcționează cel mai bine pe pista pe care te dai, este de a fi atent ce cauciucuri folosesc pilotii cei mai rapizi de acolo. 95% din cazuri, se vor folosi cauciucuri cu pini mici sau mijlocii. Pe suprafetele tari cum este mocheta sau pamantul batatorit, cel mai bine reactioneaza cauciucurile cu pini foarte mici.
În cazul în care anvelopele au un profil cu bare orizontale sau pinii sunt aliniati orizontal, acestea vor oferi mai multa tractiune in fata, vor face franarea mai rapida si brusca, dar se va pierde din tractiunea laterala si manevrabilitate pe viraje

Opusul este adevărat: anvelopele cu bare verticale sau cu pini aliniati pe verticală, vor oferi mai mult pe partea de tractiune laterala si manevrabilitate pe curbe dar vor pierde din tractiunea inainte.
Acest lucru explică de ce, cele mai multe automodele 2WD off-road au anvelope cu dungi față pentru a obține tracțiune laterală maximă pentru viraje.

Barile orizontale majoreaza tractiunea in linii drepte
Pentru a preveni răsturnarea vehiculului pe viraje strânse, unii piloti folosesc un cutter sau foarfeca de Lexan pentru a elimina rândul extern de pini, acest lucru diminuand aderenta laterala a cauciucului. Anvelopele cu bare orizontale sau cu pini medii sunt foarte populare si functioneaza cel mai bine cand pista este din pamant argilos sau cand este acoperita cu nisip sau praf. Pinii medii sunt suficient de mici pentru a oferi o tractiune buna pe sectiunile tari ale pistei si suficient de mari pentru a sapa in suprafata argiloasa.

O combinatie buna de pini ai cauciucului
Cele mai multe dintre anvelopele de curse, cele mai bune și cele mai populare de pe piață, utilizează o combinație de pini verticali și orizontali pentru a oferi tractiune laterala si tractiune in accelerare foarte buna.
Fiecare producător are propria versiune a cauciucului pe care il considera ideal, insa in mare parte acestea arata la fel.

Peretele lateral al cauciucului
Când este timpul pentru a alege pneurile pentru un Truggy, un monster truck sau pentru un stadium truck, puteți alege profilul, înălțimea peretelui lateral. La virajele stranse, un perete lateral mai mare va flexa mai tare și va face virajele un pic mai dificile. Anvelopele low profile sunt rigide și au mai puțin sau deloc flex. Viteza de abordare a virajelor este cu mult crescuta cand se vor folosi cauciucuri cu profil scazut.



Unghi de cadere – CAMBER
Doar câteva cuvinte cu privire la setările camber-ului, o roată setata in unghi mai mare va scădea suprafata de contact a cauiucului, in consecinta se va pierde din aderenta pe linii drepte, in schimb se va castiga tractiune si stabilitate in viraje Pe de altă parte, un unghi bine setat va crește suprafața petei de contact si va crește tracțiunea în viraje si de asemenea si in linii drepte. Cele mai multe dintre vehicule au setări diferite pentru unghiurile de cadere a rotilor in fata sau in spate si vor face cauciucurile sa se comporte foarte diferit in functie de setarile alese.

Cauciucurile RTR
Cauciucurile cu care vin echipate modelele RTR – READY TO RUN, sunt de cele mai multe ori concepute pentru a fi utilizate in curte. Producatorii folosesc un compus tare astfel incat pneurile sa fie foarte durabile. Acestea sunt bune pentru distractie si bashing, dar daca aveti de gand sa participati la o cursa cu automodelul dumneavoastra, cauciucurile trebuie schimbate si sa fie pe primul loc in lista de upgrade-uri modelului dvs.
Niciodata un cauciuc RTR nu se va ridica la performantele oferite de un cauciuc special gandit pentru curse sau pentru performanta.

Balansarea anvelopelor
Acest lucru ar putea suna excesiv, dar o anvelopa echilibrata va crește longevitatea rulmenților și va face vehiculul mai ușor de manevrat si mai rapid pe benzile de accelerare. Roțile se vor roti foarte rapid, iar vibratiile facute de cauciucurile neechilibrate vor crea mult stres pentru piesele de suspensie si lagare.